Webifi Allmänna villkor

§ 1. Allmänt
Dessa allmänna villkor reglerar förhållandet mellan Webifi (YRD Business AB), org.nr 559241-7108, och köpare och användare av Webifi:s tjänster, nedan ”Kunden”.

Webifi tillhandahåller SEO, webbtjänster såsom uppförande och vidareutveckling av hemsidor, hosting av hemsidor och e-post (webbhotell), registrering och förnyande av domännamn, hostad server, underhåll av Google My Business profil samt support och drift av nämnda tjänster m.m., nedan gemensamt benämnda ”Tjänsten”.

§ 2. Avtalets ingående och omfattning
Tjänstens omfattning, tekniska specifikation samt närmare uppgift om leveranstid m.m. anges i den orderbekräftelse som Webifi upprättar i anledning av Kundens beställning. Kund godkänner avtal genom e-signering (per telefon eller e-post) för att godkänna så ett bindande avtal skall föreligga. Villkoren i order-bekräftelsen samt innehållet i dessa allmänna villkor utgör parternas avtalsvillkor.

§ 3. Avtalstid
Avtalet löper per kalenderår och förlängs automatiskt med ett år i taget vid utebliven uppsägning. Uppsägning skall ske skriftligen till e-post hello@webifi.se senast tre månader före förlängningsdatumet.

Kund äger inte överlåtande av avtal utan Webifi:s skriftliga tillåtelse. Webifi (YRD Business AB) äger rätt att överlåta avtalet till andra parter.

§ 4. Priser och betalningsvillkor
Priset för Tjänsten framgår av avtalet eller av senare gjorda villkorsändringar. Om inte annat framgår i avtalet. skall ersättning för Tjänsten utgå dels i form av en startavgift avseende bl.a. uppförande av hemsida, dels i form av en löpande kostnad för bl.a. webbhotell, hosting och optimering av Google profilen. Startavgiften skall erläggas mot faktura efter att tjänsten har levererats. Den löpande kostnaden skall erläggas månadsvis mot faktura. Betalning skall erläggas senast 15 dagar från fakturadatum.

Vid utebliven betalning äger Webifi rätt att stänga ner Tjänsten/Tjänsterna tills dess att betalning erläggs. Detta får dock ske först efter att Webifi skickat en skriftlig

betalningspåminnelse till Kunden. Vid utebliven betalning äger Webifi även rätt att ta ut påminnelseavgift samt debitera Kunden för dröjsmåls-ränta enligt räntelagen.

§ 5. Kundens nyttjande av Tjänsten
Kunden ansvarar för att innehållet och användningen av Tjänsten inte sker i strid med gällande lag. Kunden ansvarar vidare för att innehållet och användningen av Tjänsten inte står i strid med vanlig anständighet, vilket bl.a. innebär att pornografiskt, rasistiskt eller på annat sätt oetiskt eller stötande material eller länkar till sådant material är förbjudet. Tjänsten får inte användas för Spamming (sändande av oönskad e-post) eller på annat sätt för att orsaka störningar eller för att skada material på eller via Webifi:s eller annans server. Kunden skall använda av Webifi:s anvisad mjukvara i förhållande till Tjänsten. Kunden får inte vid nyttjande av Tjänsten använda mjukvara och/eller skript som orsakar konflikter. Webifi äger rätt att ensidigt avgöra huruvida Kunds användning av tjänsten står i strid med nämnda.
Webifi har rätt men inte skyldighet att kontrollera Kundens innehåll och användning av Tjänsten för att tillse att Kunden uppfyller sina skyldigheter gentemot Webifi enligt avtalet. Kunden ansvarar för att Webifi har korrekt kontaktinformation till Kunden.

§ 6. Kunds nyttjande i strid med avtalet
Om Kunden nyttjar Tjänsten på sätt som strider mot vad som avtalats eller annars strider mot gällande rätt äger Webifi rätt att uppmana Kunden att vidta rättelse eller omedelbart stänga av Tjänsten. Kunden har i detta fall ingen rätt till återbetalning av förbetald ersättning för Tjänsten, utan sådan betalning skall anses förverkad.

Vid avtalsbrott som inte är oväsentligt eller vid upprepat missbruk har Webifi:s rätt att häva avtalet. Kunden skall då ersätta Webifi för den skada som Webifi har lidit eller kommer att lida till följd av Kundens agerande. Ersättning för indirekt skada utgår endast om Kunden agerat uppsåtligt eller grovt vårdslöst.

§ 7. Webifi:s ansvar
Webifi ansvarar för att hålla Tjänsten tillgänglig dygnet runt samtliga dagar på året. Webifi har oaktat detta en rätt att stänga ned Tjänsten för att utföra sedvanligt, såväl planerat som oplanerat, underhåll samt för att förebygga och rätta till problem. Underhåll skall om möjligt förläggas utanför kontorstid.

För det fall att Kunden inte har tillgång till Tjänsten, och detta beror på något förhållande på Webifi:s sida, äger Kunden rätt till prisavdrag. För att Kunden skall ha rätt till prisavdrag krävs det att Kunden påtalar felet inom skälig tid för Webifi. Kunden skall framställa krav på prisavdrag skriftligen till Webifi senast 30 dagar efter att driftsstoppet upphört. Om sådant krav inte framställs inom angiven tid förlorar Kunden rätt att göra gällande prisavdraget. Prisavdraget skall motsvara den del av årsavgiften som belöper på de dagar tjänsten är otillgänglig för Kunden. Ersättning för driftstopp som understiger 24 timmar ersätts inte.

Webifi kan komma att genomföra kreditprövning av Kund, vilken kan leda till att Kunds beställning inte accepteras.

Webifi ansvarar i övrigt endast för skada som Webifi har orsakat genom försummelse. Webifi:s skyldighet att ersätta uppkommen skada skall alltid vara begränsad till direkt skada samt till ett maximalt belopp som motsvarar vad Kunden erlagt till Webifi enligt detta avtal det senaste året. Indirekt skada såsom utebliven vinst ersätts inte i något fall. Webifi ansvarar aldrig för förlust av data.
Några andra påföljder än vad som angetts ovan kan inte göras gällande mot Webifi.

§ 8. Trafikmängd och backup
Om Kunden nyttjar trafik utöver det som avtalats enligt orderbekräftelsen äger Webifi rätt till ersättning för överskjutande trafik enligt då gällande prislista. Vid osedvanligt höga trafikmängder från Kundens sida/Google Profil som överstiger Webifi:s serverkapacitet kan Tjänstens tillgänglighet inte garanteras. Webifi äger rätt att i sådana fall stänga ner Tjänsten i syfte att garantera tillgängligheten för andra kunder.
Om parterna inte kommit överens om annat ansvarar Kunden själv för att erforderlig backup görs. Webifi gör daglig backup av data på webbhotell och hostad server.

§ 9. Ändring av villkor
Webifi äger rätt att ensidigt ändra avtalsvillkoren under avtalstiden. Ändring av avtalsvillkor skall aviseras per e-post till, till den e-postadress som Kunden angett, till Kunden 30 dagar innan ändringen träder i kraft. Kunden äger i sin tur rätt att vid villkorsändring som är väsentlig för denna säga upp avtalet inom 30 dagar, med beaktande av tre månaders uppsägningstid enligt oförändrade avtalsvillkor. Kund som inte har sagt upp avtalet senast 30 dagar efter det att Webifi aviserat om villkorsändringar skall anses ha accepterat ändringarna.

§ 10. Avtalets upphörande
Vid avtalets upphörande, såväl avtalsenligt som i förtid, har Kunden möjlighet att mot särskild ersättning till Webifi, erhålla avinstallation av Kundens information på webbhotellet och, om möjligt, kopia på aktuell information. Har Kunden inte skriftligt lämnat sådant uppdrag åt Webifi senast dagen för avtalets upphörande har Webifi rätt men inte skyldighet att radera informationen.

§ 11. Immateriella rättigheter
Kunden erhåller äganderätten till den hemsida som Webifi levererar. I övrigt tillkommer samtliga immateriella rättigheter kopplade till Tjänsten och därtill hörande programvaror Webifi.
Kunden ansvarar för att Kundens hantering av material inom ramen för användningen av Tjänsten inte kränker eller gör intrång i annans upphovs-, patent eller annan immateriell rättighet.

§ 12. Support

Webifi erbjuder teknisk support till sina kunder mot ersättning enligt vid tiden gällande timtaxa.

§ 13. Force Majeure
Part ansvarar inte för bristande fullgörelse om fullgörelse hindras eller väsentligt försvåras av någon omständighet utanför parts kontroll som t ex krig, myndighets-ingripande, upplopp, avbrott eller inskränkningar i energitillförseln, strejk eller naturkatastrof etc.

§ 14. Personuppgifter – GDPR
Kunden är personuppgiftsansvarig för samtliga eventuella personuppgifter som samlas in, lagras eller på annat sätt hanteras i anledning av Kundens nyttjande av Tjänsten (exempelvis personuppgifter på Kundens Hemsida/Google profil). Det åligger således Kunden att tillse att Webifi:s hantering av sådana personuppgifter, vid fullgörande av Tjänsten, inte strider mot reglerna i Europaparlamentets och Rådets förordning (EU) 2016/679 (”GDPR”) eller annan lagstiftning. Det sagda innebär bl.a. att Kunden måste tillse att det finns laglig grund för Kunden att hantera personuppgifterna. Kunden åtar sig att hålla Webifi skadelös avseende eventuella skador eller andra förluster som Webifi lider i anledning av att Kunden ej fullgör sina skyldigheter enligt ovan nämnda. I den mån det är erforderligt att ingå ett personuppgiftsbiträdesavtal så är parterna överens om att tillämpa det standardavtal som Webifi tillhandahåller.

Beträffande personuppgifter som Webifi är personuppgiftsansvarig för så hanteras dessa konfidentiellt och i enlighet med GDPR och annan personuppgiftslagstiftning. Syftet med hanteringen av personuppgifterna är att fullgöra parternas avtal. Webifi kan via domstolsföreläggande eller av polis åläggas att lämna ut sådana personuppgifter till berörda myndigheter. Webifi vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda personuppgifter. Kunden kan när som helst kontakta Webifi:s support för att få mer information om Webifi:s personuppgiftsbehandling, vilka uppgifter som finns registrerade för att rätta uppgifterna eller för att uppgifterna ska tas bort. För närmare uppgifter om uppgifter om Webifi:s hantering av personuppgifter hänvisas till policy som finns tillgängligunder avsnittet om dataskydd.

§ 15. Tvist
För samtliga mellanhavanden mellan Kunden och Webifi (YRD Business AB) skall svensk lag gälla. Tvist skall avgöras i allmän domstol med Stockholms Tingsrätt som första instans.